A modern Forma 1-es aut szvben fekszik a roppant ers monocoque (nhord hjszerkezet, egyetlen darabbl ll alkatrsz, melyben a pilta helyet foglal), melyet gyakran „teknnek” neveznek. Ez egyesti a mszerfalat s a pilta „tll celljt”, de termszetesen a formja a kocsi alvznak legfontosabb alkoteleme, a motorral s a kzvetlenl hozz szerelt els felfggesztssel. Mindkt szerep –mint szerkezeti alkotelem s biztonsgi szerkezet- megkvnja, hogy olyan ers legyen, amennyire csak lehet.
Mint az aut nagy rszt, a monocoque-t is karbonszlak alkotjk. Ez magban foglalja a magas srsg, sztt, lemezes kls burkolatot, s egy ers, knny, „mhsejt” struktrj belst. A monocoque-t sszelltani az egyik legnagyobb munka –lltjk a csapatok szakemberei. Ez nem tr el az 1:1 arny mintadarabtl, elklntett karbonszlas komponensek szzaitl, ktanyagknt pedig nagyon ers ragasztanyagot hasznlnak.
A tny, hogy sok Forma 1-es pilta tllt risi baleseteket ksznhet a roppant ers „tll cellnak”. Ez egy fizetsg a csapatok nagy elktelezettsgnek a biztonsg irnt, de termszetesen a kialakult technikai szablyok (lefektetve az FIA ltal) meghatrozzk a fokozatosan szigorod biztonsgi kvetelmnyeket.
Az alapelv megmaradt, mint mindig, hogy a piltnak kpesnek kell lennie a legrvidebb id alatt kiszllni bell –a szablyok rtelmben 5 msodperc anlkl, hogy brmit is eltvoltana a kormnyon kvl. (A szablyok kimondjk azt is, hogy a piltnak vissza kell tennie a kormny msik 5 msodperc alatt, ugyanis a biztonsg szempontjbl letveszlyes manverezni a megsrlt autval a plya kzelben.). A trsvdelem magban foglalja a „tll cella” els s hts rszt, s rendelkezik „felboruls-vedelemmel” is a pilta lse mgtt. Az erfesztsek az utbbi vekben a pilta fejnek a vdelme kr sszpontosul –ez a terlet a legjobban sebezhet a repl trmelkek ltal, s ez meghatrozza a kokpit oldalfalnak a magassgt s a kemnysgt.
Mint az utcai autknak, gy a Forma 1-es autknak is rengeteg trs s terhelsi teszten kell tmennik, mieltt alkalmass vlnak a versenyzsre. Ez nem esik egybe azzal, hogy az FIA az Euro-NCAP utcai tesztprogram egyik aktv tagja. A trsteszt megkvnja, hogy az aut „tll celljt” hozzcsatoljk egy specilis kocsihoz egy 75 kg-os ksz utnzattal –ez azutn sszetkzik egy szilrd trggyal 50 km/h-s sebessggel. A lass sebessg teszt nem tkrzi a Forma 1-es aut azon kpessgt, hogy a nagy tkzseknl keletkez erket elnyelje –a sebessg kivlasztsa lehetv teszi, hogy pontosabban lemrjk, hogy a kocsi hogy nyeli el a nemkvnatos ellenert. A hts tkzsek, s a kormnyrd tesztelse is termszetesen megvalsul.
|
|
|
| |