Eddig 23 pilta vesztette lett a Formula 1-es futamok htvgjn. A legutols baleset 1994-ben volt, amikor San -Marinban Ayrton Senna az F1 eddigi legnagyobb alakja 250km/h sebessggel a falnak csapdott s meghalt. De nemcsak a versenyzk vannak kitve a veszlynek, hanem a kznsg s a plyamunksok is. Gondoljunk csak a 2000-es Olasz vagy a 2001-es Ausztrl Nagydjakra, ahol 2 plyamunks vesztette lett, mert a leszakad alkatrszdarabok eltalltk ket. Azonban F1-es versenyzk sokszor teszteken vesztettk letket, pl. Bruce Mclaren is, aki a Mclarent alaptotta.
F1-es versenyzk hallos kimenetel balesetei.
1954. 07. 31. Onofre Marimon (argentin, Maserati), Nmet Nagydj, edzs, Nrburgring |
1958.07.06. Luigi Musso (olasz, Ferrari), Francia Nagydj, edzs, Reims |
1958. 08. 03. Peter Collins (brit, Ferrari), Nmet Nagydj, Nrburgring |
1958. 10. 19. Stuart Lewis-Evans (brit, Vanwall), Marokki Nagydj, Casablanca |
1960. 06. 19. Chris Bistow (brit, Cooper) s Alan Stacey (brit, Lotus), Belga Nagydj, Spa |
1961. 09. 10. Wolfganag von Trips (nmet, Ferrari), Olasz Nagydj, Monza |
1964. 08. 01. Carel Godin de Beaufort (holland, Porsche), Nmet Nagydj, edzs, Nrburgring |
1966. 08. 07. John Taylor (brit, Brabham), Nmet Nagydj, Nrburgring |
1967. 05. 07. Lorenzo Bandini (olasz, Ferrari) Monaci Nagydj, Monte-Carlo |
1968. 07. 07. Jo Schlesser (francia, Honda), Francia Nagydj, Rouen |
1970. 06. 21. Piers Courage (brit, De Tomaso), Holland Nagydj, Zandvoort |
1970. 09. 05. Jochen Rindt (osztrk, Lotus) Olasz Nagydj, edzs, Monza |
1973. 07. 29. Roger Williamson (brit, March), Holland Nagydj, Zandvoort |
1973. 10. 06. Francois Cevert (francia, Tyrrel), Egyeslt llamok Nagydja, edzs, Watkins Glen |
1974. 10. 06. Helmut Koinigg (osztrk, Surtees), Egyeslt llamok Nagydja, Watkins Glen |
1975. 08. 17. Mark Donohue, (amerikai, Penske), Osztrk Nagydj, bemelegts, Zeltweg |
1977. 03. 05. Tom Pryce (brit, Shadow), Dl-afrikai Nagydj, Kyalami |
1978. 09. 10. Ronnie Peterson, svd, Lotus). Olasz Nagydj, Monza |
1982. 05. 08. Gilles Villeneuve (kanadai, Ferrari), Belga Nagydj, edzs, Zolder |
1982. 06. 13. Riccardo Paletti (olasz, Osella), Kanadai Nagydj |
1994. 04. 30. Roland Ratzenberger (osztrk, Simtek) San-Marini Nagydj, edzs, Imola |
1994. 05. 01. Ayrton Senna (brazil, Williams), San-Marini Nagydj, Imola |
Ayrton Senna balesete utn az FIA radiklis szablymdostsokat vezetett be az autk felptsvel kapcsolatban, hogy megelzzk vele a hallos kimenetel baleseteket. 1994 utn jfajta vezetflkt ksztettek, megemeltk a flke szlt, kiprnztk az oldalt, s minden egyes ls pontosan a piltra van szabva, hogy baleset esetn az lssel egytt ki tudjk emelni, anlkl hogy a piltt megmozdtank. 1998-ban a gumikra barzdkat tetettek, hogy ezzel is cskkentsk a sebessget. 1998-ban az els abroncsokon csak 3, a htskon 4 darab 2, 5mm mlysg barzda volt, de 1999-re mr az els abroncsokon is 4 barzda a ktelez. Az FIA minden egyes idny elejn kveteket kld az adott v versenyhelyszneire, hogy ellenrizzk a plya llapott, megfelel-e a biztonsgi elrsoknak. Nhny versenyhelysznt t is ptettek, fleg a gyors plykat tettk lassabb azltal, hogy lasst siknokat ptettek az egyenes rszekre. Az aszfaltozott bukterek nemrg terjedtek el, eddig fknt kavicsgyat hasznltak, de rjttek, hogy az aszfaltozott rszen knnyebben meg lehet fogni az autt, s el lehet kerlni a gumifalba csapdst, mg a kavicsgyban csak kismrtkben lassul az aut. Senna balesete utn a kerekek felfggesztst is megerstettk, hogy megakadlyozzk egy esetleges balesetnl a leszakadsukat. Ezt nagyon jl is tette a FIA, hiszen emlkezznk csak a 2005-s Nrburgringi futamra, ahol az utols krben a finn Kimi Rikknen felfggesztse eltrt s a pilta fel replt a kerk szerencsre a sznszlas "ktl" nem engedte elreplni a kereket. De ha jl belegondolunk a baleset rszben a FIA hibja volt, mert a McLarennl is tudtk, ha kijn Kimi kereket cserlni, kizrjk.. RJT!!!!!!!!!! Baleset esetn biztonsgi aut hajt a plyra, hogy az autkat lasstsa, mg a balesetet szenvedett autt, vagy piltt biztonsgos helyre nem viszik. |