|
Bemutatkozott az F2008-as
2008.01.06. 18:31
A Ferrari megtartotta hivatalos bemutatjt, Maranellban vasrnap kora dlutn lehullt a lepel a vilgbajnoki cmvd grda 2008-as versenyautjrl. Az vek ta bevett szoksnak megfelelen F2008-ra keresztelt versenyauttl cmvdst reml az istll.
Az F2008 az tvennegyedik egylses versenyaut, amelyet a Ferrari kifejezetten a Forma-1-es vilgbajnoksgban val rszvtelre ptett.
A terv az istlln bell a 659-es kdszmot viseli, s termszetesen megfelel a 2008-ban hatlyban lv szablyoknak. Ezeknek az j elrsoknak a f eleme az j elektronikai rendszer, amelyet minden csapatnak hasznlnia kell s kzismerten a SECU (Standard Electronic Control Unit - Egysges Elektronikai Ellenrz Egysg) nvre hallgat. Az rendszert a MES (McLaren Electronic Systems) ksztette. A rendszer egyetlen ellenrz egysgbl s egy szoftverrendszerbl ll, amelynek fejlesztsi munklatai a szezon kezdetig fejezdnek be.
A szablyvltozsok az aut ms terleteit is befolysoltk: a vltnak ngy, egymst kvet versenyt kell kibrnia; a piltk sisakjnak vdelme rdekben magasabb oldalfal kerlt bevezetsre; az anyagok tekintetben pedig korltozott tpus sszetevket lehet hasznlni. Elbbieknek ksznheten megntt az aut slya.
 |
Aerodinamikailag azt aut teljesen tdolgoztk, br az els versenyre teljesen ms konfigurciban grdl ki a plyra a gp. Valjban egy intenzv s mindent krllel, egsz ves fejlesztsi programot tervez vghezvinni a csapat. Az aut vzbl, a piltk lba alatt tovbb metszettek, az oldalszekrny s a motorborts pedig keskenyebb lett. A felfggesztst az j aerodinamikai fejlesztseknek megfelelen dolgoztk t. A tengelytvot s a slyelosztst a szablyvltozsokhoz, illetve - tanulva az elz vi leckbl - a Bridgestone gumik teljestmnyhez igaztottk.
A SECU mellett a technikai s sportszablyzat elektronikt rint vltozsainak megfelelen, az autbl eltntek a vezetst segt rendszerek, gy a kiprgsgtl, a motorfk, s az elektronikus kisegt indt rendszer, s ezek azt is jelentik, hogy a differencilm, a motor s vlt kezelse sokkal egyszerbb lesz. A vlt burkolata karbonbl kszlt, mg a vltberendezs tovbbra is hosszirnyban kerlt beszerelsre. A csapat autjt mr a msodik egymst kvet vben ltjk el ultragyors vltval, amelyet a SECU szoftverjhez igaztottak, s tovbb gyorsult.
Az j szablyok figyelembevtelvel a megbzhatsg megoldsban a Shellnek kulcsszerepe volt abban, hogy pontosan meghatrozta a vlt kenanyagait. A fkrendszer modernizlsa a hts innovatv koncepcijnak segtsgvel trtnt meg.
 |
A 056-os motor is hosszanti irnyban kerlt beszerelsre, alapvet szerkezete az elz vi szezonkezdetihez kpest vltozatlan maradt, mikzben a segdrendszerek, gy a lg- s tankegysg, tovbbi fejlesztseken mentek t. A technikai szablyok azt is elrjk, hogy az Eurpai Uni norminak megfelel zemanyagot hasznljanak a csapatok.
Ahogy az lenni szokott, a Ferrari technikai partnerei is fontos szerepet jtszottak az aut tervezse s fejlesztse sorn. A korbban mr emltett Shellen kvl, a Fiat Kutatkzpontja s a Brembo is emltst rdemelnek. Elbbi a szimulcis rendszerek rendelkezsre bocstsval, utbbi pedig a fkrendszer fejlesztsi munklataival jrult hozz az F2008-as modell megptshez. A Ferrari hagyomnyosan nagy figyelmet fordtott a teljestmnyre, a tervezs sorn felhasznlt anyagok optimalizlsra, s a minsgellenrzsre, igyekezve maximalizlni a teljestmnyszintet, mikzben a legmagasabb biztonsgi elrsokra is tekintettel volt.
Az elzetes terveknek megfelelen az j aut htfn Fioranban mr a plyra is kigrdl, mgpedig a vilgbajnok Kimi Rikknen irnytsval. A teszt clja nem a minl jobb kridk elrse lesz, hanem az, hogy a csapat szembesljn az esetleges hibkkal, hogy azokat mg idben orvosolni tudjk. Ha mr minden kivlan mkdik, akkor koncentrlhatnak majd a teljestmny fokozsra.
A motor adatai
Tpus: 056
Hengerek szma: 8
Hengerszg: V 90
Szelepek szma: 32
Teljes trfogat: 2398 cm3
A dugatty tmrje: 98 mm
Sly: <95 kg
Magneti Marelli digitlis elektronikus befecskendezs
Magneti Marelli statikus elektronikus gyjts
zemanyag: Shell V-Power ULG 64
Olaj: Shell SL-1098
|